گروه اصلی>
   
   

پرتال رادین - نسخه اداری

  • طراحی سریع وب سایت
  • گزارش گیری از فعالیت کاربران
  • ارسال پیام داخل سیستم
  • سامانه اطلاع رسانی
  • سامانه خبری
  • گالری عکس
  • مدیریت فایل ها

 
   
تیر 1388
   
دسترسی رایگان به اینترنت
 

"وب 2" چیست؟ - دوشنبه 18 خرداد 1388

 

گردآوری و ترجمه: مهدی رودکی
اصلاح و ویرایش : رضا ارانی

پس از مدت حدود 20 سال وب و مفهوم طراحی سایت تغییر کرده است. اتفاقات تازه و چه هیجان انگیزی در آن شروع شده است . سالیان گذشته موجی از یکنواختی بر وب حکمفرما شده بود اما مدتی است که حباب وب ترکیده است. امروزه با توجه به آشنایی مردم و عادی و عمومی تر شدن این فن آوری امروزه عامل زمان و دسترسی سریع و راحت تر به اطلاعات اولویت بالاتری دارد. در هفته های گذشته "وب 2" را دنبال می کردم. برای آنکه خیالتان را راحت کنم می توانم به سادگی بگویم "وب 2" یعنی gMail، AJAX، Shared Bookmarks، Tagging و ... اما همه "اینها که گفتم یعنی چه"؟
تعریف روشنی از "وب 2" وجود ندارد. اجازه دهید آنرا با طرح چند مثال و مقایسه، بیشتر بشکافیم. در گذشته ای نچندان دور وب سایت های بسیار زیادی توسط گروه کوچکی از تولید کنندگان محتوا برای خوانندگان بسیار راه اندازی شد. خوانندگان اگر درباره ویندور و سیستم عامل و بسته های نرم افزاری اطلاعات می خواستند به سایت مایکروسافت مراجعه می کردند، اگر خبر می خواستند به CNN  و BBC سر می زدند و اگر نیاز به جستجو داشتند از موتور جستجوی Yahoo و Altavista استفاده می کردند و مواردی از این قبیل.
به مرور زمان خوانندگان علاوه بر خواندن شروع به نوشتن کردند. مسیر وب به گونه ای شد که اشخاص تمایل بیشتری برای انتشار محتوا در وب پیدا کردند. آنها نظرات شخصی خود را منتشر کردند، از تجربیاتشان نوشتند، تحلیل کردند و همینطور آموزش دادند. اینجا بود که نوشتن وبلاگ و ایجاد سایت های عمومی شروع شد. در نتیجه ناگهان اطلاعات بسیاری در وب منتشر شد. بدین ترتیب پیگیری همه اطلاعات و مراجعه به همه سایتها و حتی سایتهای مورد علاقه برای خوانندگان غیر ممکن شد.
آیا می توان پذیرفت که اطلاعات مهم به دلیل کثرت سایتها و کمبود زمان از دسترسی کاربران دور بماند؟ روشن است که پاسخ "خیر" می باشد. با طرح سوالات بسیار دیگری از این دست، کم کم نیاز به تغییر در "وب 1" احساس شد. وب 1 بیشتر به دلیل جذاب بودن این فناوری تلاش می کرد بیشتر به ظاهر تا محتوا بپردازد. لذا کاربر از آشنایی و گشت زدن لذت می برد.
به "وب 2" خوش آمدید!
رویکرد جدید وب اینگونه است: اطلاعات به واحدهای کوچکتری از "محتوا" خرد می شود و بوسیله سایتهای بسیاری توزیع می گردد. وب جدبد "دنیای اسناد" نیست بلکه "دنیای داده" است. ما دیگر به دنبال منابع قدیمی اطلاعات نیستیم بلکه به دنبال ابزاری هستیم که واحدهای کوچک اطلاعات به روز و آخرین و جدید ترین اطلاعات را به روشهای تازه و موثر جمع آوری و تلفیق کند و در اختیارمان قرار دهد. با توجه به اینکه امروزه با ماشینی شدن زندگی و کمتر شدن زمان آزاد ، امروزه سریع و دقیق تر رسیدن به اطلاعات مورد نیاز ، اولویت اول است.
یک راه بسیار عالی برای درک و آشنایی بهتر و بیشتر با "وب 2" بررسی ابزارهایی نظیر Google Earth‚ Google Maps‚ Microsoft Virtual Earth و Yahoo Maps و .... می باشد. به کمک این ابزار می توان کارتوگرافی، عکسبرداری ماهواره ای و جستجو در اینترنت را همزمان برای پاسخ دادن به پرسش "کجا؟" به خدمت گرفت. همچنین می توان با استفاده از این ابزار ها با کمک ابزار های جانبی مانند GPS به مسیر یابی و مشخص کردن وضعیت ترافیک و سرعت دادن به مسیر زندگی پرداخت.
Google Earth اطلاعات هر مکان را از منابع مختلف جمع آوری می کند و با توجه به شرایطی که کاربر مشخص می کند، نمایش می دهد.
Flicker را که سایتی معتبر برای مدیریت و به اشتراک گذاشتن عکس می باشد بررسی می کنیم. کاربران عکسهای خود را به کمک آن منتشر می کنند، سایز آن را تغییر می دهند، دسترسی به آن را مشخص می کنند، برای عکسهای خود و دیگران Tag (شناسه) تعریف می کنند. بدین ترتیب همه عکسها توسط خود کاربران دسته بندی و قابل جسجو می شوند.

در اینجا برای درک بهتر "وب 2" چند مقایسه انجام می دهیم:

Web 1.0 <-‎-> Web 2.0
mp3.com <-‎-> Napster
Britannica Online <-‎-> Wikipedia
personal websites <-‎-> blogging
domain name speculation <-‎-> search engine optimization
publishing <-‎-> participation
directories (taxonomy) <-‎-> tagging ("folksonomy")

با انجام مقایسه های مذکور به خوبی رویکردها را در "وب 1" و "وب 2" نمایان می سازد.دایرة المعارف های  ویکی پدیا (دانشنامه‌ای آزاد که هر کسی می‌تواند آن را ویرایش کند) و بریتانیکا را مقایسه کنید: محتوای بریتانیکا را ویراستاران تهیه می کنند و کاربران تنها از آن استفاده می کنند اما تقریبا تمام محتوای ویکی پدیا را کاربران آن توسعه می دهند در حالیکه هر کاربر می تواند هر مطلبی را ویراش کند. هر داوطلب می تواند مقالات آنرا به سبک ویکی اضافه و ویرایش کند. این بدین معناست که دیگری نیز می تواند همان مقاله را ویرایش کند. مقایسه این دو سایت با هم به خوبی تمایز publishing و participation را نیز می رساند.
"وب 2" را یک رویکرد نو می دانند نه یک فن آوری تازه. خمیرمایه "وب 2" مشارکت با دیگران برای انجام دادن کارهایی است که به تنهایی امکان انجام دادن آنها برای ما نیست. واقعا چه لذت بخش است که آدرس سایتهایی که آنها را دوست داریم، کلماتی که جستجو کرده ایم را با دیگران به اشتراک بگذاریم.
اگر هنوز هم "وب 2" برایتان مفهوم نیست، باید بگویم که وبلاگ و RSS  (مخفف Really Simple Syndication به معنی تشکیل ارتباط‌های بسیار ساده‌است و به شما امکان می‌دهد تا از آخرین خبرها و عناوین سایت و یا وبلاگهای مورد علاقه خود با خبر باشید، بدون آنکه نیازی داشته باشید به آنها سر بزنید.) هم جزو ابزار "وب 2" قلمداد می شوند. با در اختیار گذاردن RSS و یا XML یک سایت، داده های آن هم در سایتهای دیگر قابل استفاده است و هم با ابزار دیگر.
آیا برای خواندن مطالب یک سایت باید حتما از یک مرورگر استفاده کنیم؟ خیر. می توانیم به کمک RSS سایت مدنظر و نصب ابزار لازم حتی بدون مرورگرها محتوای مورد علاقه مان را پیگیری کنیم. من این کار را کرده ام و از آن لذت می برم. هر روز صبح در حالیکه مشغول خواندن و پاسخ دادن به ایمیلها هستم، در پشت صحنه intraVnews عزیز مشغول جمع آوری اطلاعات از منابعی است که دوست دارم. جالب نیست؟
همینطور می توانید صفحه گوگل را متناسب با سلیقه خود شخصی سازی کنید و RSS های مختلف را به آن معرفی نمایید. در این صورت نیازی به نصب برنامه خاصی ندارید و در هر جا که باشید به منابع اطلاعی مورد علاقه خود تنها از طریق صفحه گوگل دسترسی خواهید داشت! باور کنید وب جذاب تر شده است. شاید همین قابلیتهای ساده باعث شده است که جمع آوری اخبار 15 برابر بیشتر از خواندن وبلاگها طرفدار داشته باشد (قابل توجه طرفدار متعصب وبلاگها!)
"وب 2" آثار متفاوتی دارد. بر روی رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی کاربران خود تاثیر می گذارد. یکی از گروههایی که بیشترین تاثیر را می پذیرد، طراحان و توسعه دهندگان وب هستند. درست است که مهارتهای فنی آنها تغییر می یابد اما تغییر اصلی آنجاست که آنها باید محتوا را به صورتی منتشر کنند که بخشی از کل باشد به گونه ای که در کل وب قابل استفاده باشد نه یک جزیره دور افتاده.
تا دسترسی کامل به "وب 2" راه بسیاری وجود دارد. "وب 2" حتی مخالفانی دارد. زمانی Tim Bray مدیر تکنولوژیهای وب شرکت سان برداشت منفی خود را از آن ابراز داشت که البته زمینه ساز بحثهای بسیاری نیز شد.
اما وقتی سایتی مانند 43things.com اینهمه طرفدار دارد، مایکروسافت live.com را برای حفظ انحصارش راه اندازی می کند و یاهو del.icio.us را خریداری می کند، نمی توانیم "وب 2" را ساده بگیریم. به هر حال "وب 2" در راه است.

در نهایت بصورت خلاصه وب 2 را می توان با این کلمات عجین دانست :

  • بهم پیوسته و انبوه
  • ویکی ها
  • کاربر محوری
  • لذت استفاده
  • امتیاز صفحه ( Page Rank)
  • بلاگها
  • مشارکت
  • کاربری
  • همخوان با مرورگرها
  • اشتراک منابع
  • سادگی
  • آجاکس (Ajax)
  • صوت
  • تصویر
  • پیام (IM)
  • فیلم
  • پرداخت در ازای کلیک
  • شریک شدن
  • متن باز
  • و ...

تهران - قائم مقام فراهانی ، پایین تر از میدان شعاع ، بن بست ممتاز پلاک 7 واحد 8
66462066-021 66968529-021 فاکس 88343269-021